Nederlanders gek op shoppen tijdens vakantie maar niet op kopen

winkelenWanneer de Nederlander op vakantie gaat is shoppen één van de grootste hobby’s op de plaats van bestemming. Toch blijven Nederlanders er uiterst goed om denken dat er niet te veel geld wordt uitgegeven en houden de vinger op de knip. Spaanse vakantiegangers zijn wat dat betreft de toppers van het vakantieshoppen en staan stevig bovenaan. De Nederlanders doen het onder de Europeanen nog steeds uitstekend en staan op een keurige 2e plek.

Ook al slenteren wij op vakantie heel wat winkelstraatjes af, dan nog is het niet vreemd dat onze Nederlands-/Franstalig buurland ons veelal neerzet als gierige noorderburen. Wat betreft de feitelijke uitgaven grijpen  de Nederlanders na de Denen het minst snel naar de portemonnee. En dat terwijl ze de meeste winkels van binnen bekijken in plaats van op het badlaken in de strandstoel van het zonnetje te genieten.

Londen populair

winkelen-in-londenNadat er onderzoek is gedaan via het wereld wijde web door het reisbureau Expedia.nl is naar voren gekomen welke winkelbestemmingen het populairst zijn. Nederlanders geven de voorkeur aan Londen met 20 %,  boven het in Nederland liggende Amsterdam dat met 17% op de 2e plaats komt en het Franse Parijs dat met 13% nog net een podium plaats pakt. Als we dit Europees onder de loep leggen ziet het podium er iets anders uit. Nog steeds staan Londen en Parijs met goud en zilver  op nummer 1 en 2 met respectievelijk  20% en 12%. De nieuwkomer op dit podium is het Italiaanse Milaan met 11%. Wereldwijd gezien mag new York zichzelf op de schouder kloppen met de 1e plek.

Nadat er onderzoek is gedaan onder zo n 1.000 Nederlanders is naar voren gekomen dat 95% op de vakantiebestemming het leuk vindt om over de winkelstraatjes te slenteren om een aankoop te doen of om gewoon lekker de tijd vol te maken en te genieten tijdens hun welverdiende vakantie. Spanjaarden spannen met 99% de kroon met hun winkelgedrag. De Ieren zijn maken met brons het podium vol. De Noorse en Deense toeristen laten de winkels het meest links liggen en genieten op een andere manier van hun vrije tijd.

Een van de redenen waarom de Hollander graag winkelt in het buitenland is omdat je veel producten niet in je eigen woonplaats kunt krijgen. 25% geeft dit aan.  Ze willen zich laten verrassen door leuke souveniertjes die je in het buitenland tegen het lijf kunt lopen. Dat wil niet zeggen dat die leuke spulletjes mee naar huis gaan. Vaak is het heel veel kijken, voelen, nog een keer kijken en toch weer verder lopen zonder een aanwinst te kopen. Dat typeert de Nederlandse winkelstijl. Toch stemt de Nederlandse toerist zijn bestemming af op de mogelijkheid tot shoppen omdat ze het toch wel erg plezant vinden om zoiets in de buurt te hebben, zo geeft 16% van de ondervraagden aan bij het onderzoek dat Expedia deed.

Winkelen…. Dat wil de Nederlander dus. Het feit dat hier boven ook al gezegd is, wil dus niet zeggen dat de Nederlander nu echt koopkrachtig is. Er word vooral veel gekeken en weinig gekocht. Als we gaan kijken naar de uitgaven kunnen we zeggen dat de Europese vakantieshopper ongeveer 486 euro  op de vakantiebestemming uitgeeft. Onze landgenoten geven daarin zo n bescheiden 343 euro uit. De Deense toerist is zelfs nog iets bescheidener met de uitgaven. Daar stopt de teller al op 327 euro. De besteding van de Franse, Spaanse en Ierse toerist is het grootst, zij houden dus het minst de vinger op de knip. De mensen uit deze landen geven respectievelijk 622, 595 en 577 euro uit tijdens hun vakantie.